Beetje verwarrende titel misschien, maar het raakt wel een thema dat ons boeit.
Prioriteiten stellen
Bij veel organisaties en mensen komt steeds nadrukkelijker werkdruk op de agenda. Er gebeurt veel in de omgeving en intern lopen er vele projecten. Dan gaat het al snel over prioriteiten stellen. En wat blijkt? Dan zijn we allemaal geneigd om aan te geven wat er allemaal belangrijk is en wat er allemaal móet gebeuren.
Ik heb zelf ook gemerkt dat de sleutel aan de andere kant ligt; wat is er niet belangrijk, waar even geen tijd aan te besteden? Alleen op die manier kom je aan de echt belangrijke zaken toe.
Dus; wat pak je met beide handen aan en waar ga je mee stoppen? Wat laat je even links liggen? Dat is nog niet zo eenvoudig blijkt. Schuldgevoel, verantwoordelijkheidsgevoel, de stand ‘alles is belangrijk’, het zit ook mij in de weg.
Wat helpt is een verbindend verhaal. Een verhaal dat al die activiteiten, projecten en ’to do’ lijstjes aan elkaar knoopt. Zo’n verhaal op basis waarvan je kunt zeggen; als ik dit nu doe, draag ik er dan aan bij of niet?
Vitaliteit maakt organisaties en mensen nóg succesvoller
De laatste tijd ben ik me ook bezig gaan houden met het thema ‘vitaliteit’. Voor mij is dat zo’n verbindend thema omdat het alle niveaus raakt; je eigen individuele niveau, de organisatie waarin of waarvoor je werkt en zelfs de maatschappij.
Dus als ik nu keuzes moet maken, vraag ik me ook af of het bijdraagt aan mijn eigen vitaliteit. Dat gaat eigenlijk simpelweg over de vraag, heb ik er zin in, is het zinvol voor mij en krijg ik er energie van? Als het daarnaast ook zinvol is voor de eigen organisatie en de klant, komen de mooie resultaten als ‘vanzelf’.
Het schuldgevoel over alle dingen waar ik dan niet aan toe kom, knaagt af en toe nog wel.
Strategisch perspectief
Maar het is écht boeiend vind ik, want … ga je nog een stapje verder, dan kun je er ook vanuit strategisch perspectief naar kijken:
· Kunnen we organisaties zodanig inrichten dat deze werkwijze het ‘leitmotiv’ wordt?
· Wat betekent dat dan voor besturing, processen, leidinggeven en samenwerken?
· Welk competitief voordeel kunnen we daar uithalen, naar klanten, maar zeker ook in deze tijd, naar de arbeidsmarkt?
Ik ben ervan overtuigd dat organisaties die dat voor elkaar krijgen een sterk voordeel hebben in de toekomst.
Hoe? Dat is de grote vraag waar niemand het antwoord op heeft, hoogstens ideeën.
Ik heb voldoende onbelangrijke dingetjes op mijn bureau liggen, die ik graag aan de kant schuif om het gesprek hierover te voeren, zodat we samen mens én organisatie nóg beter kunnen maken.
Jos van Osta
Partner Funktiemediair
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact met ons op:
[email protected]
020 – 504 20 20
Al ruim 35 jaar verzorgt FunktieMediair succesvolle assessment-, development-, interim-, advies-, W&S- en interventietrajecten voor individuen, teams en organisaties in en rond de zorg.